ראשת המחלקה ללימודים קלאסיים

פרופ' ליסה מוריס

טלפון
דוא"ל
lisa.maurice@biu.ac.il
משרד
בניין 1002, חדר 401א'
תחומי עניין

התקבלות הקלאסית, תרבות פופולרית מודרנית, תרבות ילדים, הדרמה העתיקה, לימודים קלאסיים והעולם היהודי־נוצרי

פרופ' ליסה מוריס הצטרפה לסגל המחלקה ללימודים קלאסיים באוניברסיטת בר־אילן בשנת 1997 ומתמחה בתחום התקבלות הקלאסית.

שעות קבלה
בתיאום מראש
    קורות חיים

    פרופ' ליסה מוריס נולדה וגדלה באנגליה, היא השלימה תואר ראשון בלימודים קלאסיים באוניברסיטת קיימברידג' ותואר שלישי (במסלול ישיר) בלימודים קלאסיים באוניברסיטת בר־אילן, את עבודת הדוקטורט כתבה בנושא: "המורה ברומא העתיקה".

    במשך יותר מ־25 שנה לימדה פרופ' מוריס מגוון רב של קורסים במחלקה ללימודים קלאסיים, ובהם קורסי לטינית, קורסי בסיס וקורסים כלליים. היא הצטרפה לסגל המחלקה עוד בהיותה דוקטורנטית, אם לשני ילדים (מהם תינוק שהיה אז רק בן שלושה חודשים). היום, בעודה עומדת בראש המחלקה, היא אמא לארבעה, כולם נשואים, וסבתא לתשעה נכדים ונכדות!

     

    מחקר

    אם בראשית הדרך, עסקה פרופ' ליסה מוריס במחקר שאופיו היסטורי יותר, כך ניכר, למשל, בעבודתה על החינוך הרומי ובספר שכתבה The Teacher in Ancient Rome (לקסינגטון, 2013), אזי, בעשור האחרון, היא מתמקדת דווקא בהתקבלות הקלאסית. היא מספרת שנמשכה במיוחד לשדה מחקר זה בשל ההכרה ברלוונטיות המתמשכת שיש לעולם הקלאסי בעולם המודרני. שלושה מוקדים עיקריים לעבודתה בתחום זה: תרבות פופולרית מודרנית; תרבות ילדים; וכן, לימודים קלאסיים והעולם היהודי־נוצרי. להלן, נפרט מעט על כל אחד משלושת המוקדים הללו.

    תרבות פופולרית מודרנית

    פרופסור מוריס היא מחברת הספר Screening Divinity (הוצאת אוניברסיטת אדינבורו, 2019), והעורכת של שלושה כרכים בסדרת Metaforms בהוצאת בריל, שעוסקים בהתקבלותו של העולם העתיק בתרבות הפופולרית: The Reception of Ancient Greece and Rome in Children's Literature: Heroes and Eagles (Brill, 2015), Rewriting the Ancient World: Greeks, Romans, Jews and Christians in Modern Popular Fiction (Brill, 2017), The Reception of Ancient Virtues and Vices in Modern Popular Culture (Brill, 2017)

    בעת הזאת פרופ' מוריס מסיימת מונוגרפיה בשם Televising Ancient Rome in the 21st Century (הוצאת אוניברסיטת ליברפול) ועובדת על כתיבתו של ספר נוסף,Screening Ancient Israel שיראה אור בהוצאת אוניברסיטת אדינבורו. עם ד"ר איילת פאר ומר ניל בר היא עורכת גם את הכרך השישי בסדרה A Companion to the Classical Receptions of Cleopatra, שיראה אור בהוצאת בריל.

    תרבות ילדים

    בשנים 2016–2021 היתה פרופ' מוריס שותפה בפרויקט מחקר במימון מועצת המחקר האירופית (ERC) בנושא התקבלות תכנים קלאסיים בתרבות ילדים ונוער בתגובה לאתגרים אזוריים וגלובליים. 

    Our Mythical Childhood... The Reception of Classical Antiquity in Children's and Young Adults' Culture in response to the regional and global challenges

    את הפרויקט הובילה פרופ' קטארזינה מרסיניאק מאוניברסיטת ורשה עם החוקרים פרופ' סוזן דיסי (אוניברסיטת רוהמפטון, אנגליה), פרופ' אליזבת הייל (אוניברסיטת ניו אינגלנד, אוסטרליה), ד"ר דניאל נקמלקה (אוניברסיטת קמרון) ופרופ' מוריס מישראל. בעבודתה בפרויקט, ערכה פרופ' מוריס את הספר Our Mythical Education (הוצאת אוניברסיטת ורשה, 2021), שבו נבחנת התקבלות המיתולוגיה הקלאסית בחינוך הפורמלי ברחבי העולם. לצד זאת, היא עבדה על פיתוח מאגר סקרים המכיל 1,500 ערכים שסקרו פריטי תרבות ילדים בקנה מידה בין־לאומי והיתה אחראית למאגר נוסף, נפרד אך קשור למאגר הסקרים, ובו חומרים מיתולוגיים חינוכיים.

    עוד בפרויקט זה, פרופ' מוריס בשיתוף פרופ' דיסי עבדו על פרויקטים הקשורים לקלאסיקה ולאוטיזם. שיתוף פעולה זה הביא להקמת ארגון: ACCLAIM (Autistic Connecting with CLAssically Inspired Myth), שמטרתו לקדם את פרויקטים דומים ובהם גם את התוכנית שהפעילו יחדיו פרופ' מוריס וד"ר איילת פאר, גם היא מהמחלקה ללימודים קלאסיים באוניברסיטת בר־אילן, בעבור כיתה של ילדים וילדות על רצף האוטיזם שלומדים בבית ספר בתל אביב. בתוכנית זו, הן השתמשו במיתולוגיה הקלאסית כדי לעזור לילדים להתמודד עם רגשות מורכבים.

    בעת הזאת, פרופ' מוריס עוסקת בפרויקט מחקר של שלוש שנים במימון הקרן הלאומית למדע (ISF) שבוחן את התקבלותה של רומא העתיקה בתרבות הילדים הבריטית, מ־1945 עד היום.

    לימודים קלאסיים והעולם היהודי־נוצרי

    בשנת 2016 קיבלה פרופ' מוריס מענק מרקטור של אוניברסיטת בר־אילן להקמת קבוצת מחקר שיתופית. קבוצה זו שאפה לבחון את היסודות הקלאסיים והיהודיים־נוצריים המשותפים של הציוויליזציה המערבית ואת התקבלותם. מאחורי הקמת הקבוצה עמדה ההבנה ששני הסלילים הללו, הסליל הקלאסי והסליל היהודי־נוצרי, תרמו לחברות מערביות בתחומים מגוונים, כגון אמנות, פילוסופיה, פוליטיקה ואדריכלות; ובמקרים רבים, כמו שני סלילי דנ"א, הם משתלבים זה בזה ומשחקים זה כנגד זה. למרות עובדות אלו, עד כה, מחקרים מעטים בלבד נעשו בשילוב מומחים ממגוון רחב של תחומי ידע שונים (מדעי היהדות, נצרות, לימודים קלאסיים, ספרות אירופית, היסטוריה ואמנות, פוליטיקה, פילוסופיה ועוד), וזאת אף על פי ששיתוף פעולה כזה, ללא ספק, יביא לידי הבנה רבה ומעמיקה יותר בתחום. וכך, ביקשה קבוצת המחקר השיתופית בראשותה של פרופ' מוריס לספק תובנות כאלה באופנים שבהם חוקרים בודדים, בגבולות ההתמחויות הספציפיות שלהם, לא יכולים לספק. קבוצת המחקר ערכה כנס על היסודות הקלאסיים והיהודיים־נוצריים המשותפים של הציוויליזציה המערבית, שהתמקד בבחינת ארכיטיפים גבריים ונשיים במיתוסים של הבריאה. כנס זה הוליד ספר, בעריכה משותפת של פרופ' מוריס וטובי ביברינג, בשם Prometheus, Pandora, Adam and Eve: Male and Female Archetypes in Creation Myths and their Reception in Western Civilisation (בלומסברי, 2022).

    קורסים

    קורסים תשפ"ד
    טקסטים קלים בלטינית א' 46-2100-01
    טקסטים קלים בלטינית ב' 46-2105-01

    פרסומים

    ספרים (מחברת)

    1. Screening Divinity: Gods, Demi-Gods and Humans (Edinburgh University Press, June 2019).
    2. Magister: The Life and Status of the Teacher in Ancient Rome (Lanham, MD: Lexington, 2013).

    ספרים (עורכת)

    1. Gender, Creation Myths and their Reception in Western Civilisation: Prometheus, Pandora, Adam and Eve (London: Bloomsbury, 2022) (co-edited with Tovi Bibring).
    2. Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Schools, 1900-2019 (Warsaw: University of Warsaw Press, 2021).
    3.  Rewriting the Ancient World: Greeks, Romans, Christians and Jews in Modern Popular Fiction (Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity) (Leiden: Brill, 2017).
    4. The Reception of Ancient Virtues and Vices in Modern Popular Culture: Beauty, Bravery, Blood and Glory (Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity) (Leiden: Brill, 2017) (co-edited with Eran Almagor).
    5. The Reception of Ancient Greece and Rome in Children’s Literature: Eagles and Heroes (Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity) (Leiden: Brill, 2015) 

    פרקים בספרים

    1. “Teaching Classics in Israeli Schools” in Steve Hunt, Teaching Classics in Schools Worldwide (Bloomsbury 2024) (forthcoming, 13 pages)
    2. “Blurring the Boundaries: Gal Gadot, Wonder Woman, Militarism and Violence”, in Amanda Potter, Natalie swain and Connie Skibinski, The Classical Reception and Impact of Wonder Woman in Comics and Film (Bloomsbury, 2024) (forthcoming, 18 pages) 
    3. “Reading the Greco-Roman world from Right to Left: The portrayal of Greeks and Romans in Jewish Children’s fiction”, forthcoming in Katarzyna Marciniak, Our Mythical History (Warsaw: University of Warsaw Press, forthcoming) (37 pages).
    4. “Delineating the Divine in Troy: Fall of a City”, in Monica Cyrino and Antony Augoustakis, Screening Love and War in Troy: Fall of a City (London: Bloomsbury, 2022) 25-36.
    5. “Introduction”, in Lisa Maurice and Tovi Bibring, Gender, Creation Myths and their Reception in Western Civilisation: Prometheus, Pandora, Adam and Eve (London: Bloomsbury, 2022) 1-11.
    6. “Tempting Treasures and Seductive Snakes: Presenting Eve and Pandora for the Youngest Readers”, in Lisa Maurice and Tovi Bibring, Gender, Creation Myths and their Reception in Western Civilisation: Prometheus, Pandora, Adam and Eve (London: Bloomsbury, 2022) 69-80.
    7. “Conclusion”, in Lisa Maurice and Tovi Bibring, Gender, Creation Myths and their Reception in Western Civilisation: Prometheus, Pandora, Adam and Eve (London: Bloomsbury, 2022) 219-23.
    8. “Introduction”, in Lisa Maurice, Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Schools, 1900-2019 (Warsaw: University of Warsaw Press, 2021) 33-46.
    9. “Classical Mythology and the Israeli Education System”, in Lisa Maurice, Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Schools, 1900-2019 (Warsaw: University of Warsaw Press, 2021) 465-83.
    10. “Some Concluding Thoughts”, in Lisa Maurice, Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Schools, 1900-2019 (Warsaw: University of Warsaw Press, 2021) 485-92.
    11. “Percy Jackson and Israeli Fanfiction: A Case Study”, in Katarzyna Marciniak (ed.), Our Mythical Hope (Warsaw: University of Warsaw Press, 2020) 511-529.
    12. “Disney’s Hercules in Context: Mouse-Morality for Mini-Heroes”, in Alastair Blanshard and Emma Stafford, The Modern Hercules (Leiden: Brill, 2020) 468-487. 
    13.  “Cupid and Psyche for Children”, in Regine May and Stephen Harrison, Cupid and Psyche : The Reception of Apuleius’ Love Story since 1600 (Berlin: De Gruyter, 2019) 289-301.
    14. “The House of Atreus as a Reflection of Contemporary Evil: Performance Reception and The Oresteia”, in Eran Almagor and Lisa Maurice, Beauty, Bravery, Blood and Glory: Ancient Virtues and Vices in Modern Popular Culture (Brill: Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity 2017) 37-59.
    15. “From I, Claudius to Private Eyes: Rome and the Detective in Popular Fiction”, in Lisa Maurice, Rewriting the Ancient World: Greece and Rome in Modern Popular Fiction (Brill: Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity, 2017) 19-48.
    16. “‘I'd break the slate and scream for joy if I did Latin like a boy!’: Classical Studies in British Girls’ and Boys’ Fiction of the Twentieth Century”, in Owen Hodkinson and Helen Lovatt, Classical Reception and Children’s Literature: Greece, Rome and Childhood Transformation (London: I.B. Tauris, 2017) 191-213.
    17. “Greece and Rome on the Comic Screen”, in Arthur J. Pomeroy, A Companion to Ancient Greece and Rome on Screen (Oxford: Wiley-Blackwell, 2016) 209-232.
    18. “Building a New Ancient Rome in STARZ Spartacus”, in Antony Augoustakis and Monica Cyrino, STARZ Spartacus: Reimagining an Icon on Screen (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016) 111-130.
    19.  “The Reception of Classical Mythology in Israeli Children's Fiction”, in Katarzyna Marciniak, Our Mythical Childhood (Brill: Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity 2016) 309-332.
    20.  “Swords, Sandals and Prayer-Shawls: Depicting Jews and Romans on the Silver Screen”, in David Schaps and Uri Yiftach, When the First Western Empire Met the Near East. Graeca Tergestina, Storia e Civiltà, (Edizioni Università di Trieste, 2016) 295-324.
    21. “From Chiron to Firenze: the Centaur in Classical Mythology and Children’s Literature”, in Lisa Maurice, Eagles and Heroes: The Reception of Ancient Greece and Rome in Children’s Literature, (Brill: Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity 2015) 139-168.
    22.  “Jews and Judaism in Rome”, in Monica Cyrino, Rome, Season Two: Trial and Triumph (Edinburgh University Press, 2015) 88-104.
    23.  “Contaminatio and Adaptation: the Modern Reception of Ancient Drama as an aid to understanding Roman Comedy”, in Anastasia Bakogianni (ed.), Dialogues with the Past (2): Reception Theory and Practice, Proceedings of the Reception of Ancient Greek and Roman Drama Conference, BICS Supplement series (London: ICS, 2013) 445-465.
    24. “Plautus’ Rebellious Sons: the Whole Story?” in: Thomas Baier (ed.) Generationenkonflikte auf der Bühne (Tübingen 2007) 147-160.
    25. “Deception and Metatheatricality in the Poenulus”, Studien zu Plautus' Poenulus, ed. Thomas Baier (ScriptOralia 2004) 267-291. 

    מאמרים בכתבי־עת 

    1. “Euripidean Echoes in The Handmaid’s Tale (2017-22)”, Classical Receptions Journal (2025) (forthcoming 27 pages).
    2. “From Olympian to Christ-figure: Lucifer (2016-2021)”, Thersites (2023) 
    3. 245-272.
    4. “Costuming the Other on Screen” Classical Receptions Journal (2024) (forthcoming 25 pages).
    5. “Manipulating Myth in a Changing World: A Half-Century of Hercules in Children’s Literature”, Journal of Historical Fictions 2.2 (December 2019) 81-101.
    6. “Robert Icke and the Gesher Theatre’s Oresteia, 2018–19”, Didaskalia 15.12 (2019) https://www.didaskalia.net/issues/15/12/. 
    7. “Saviours, Six-Packs and Sensitivity: The Hero of Greek Mythology on the Contemporary Screen”, Classicum 44.2 (2019) 18-28.
    8. “Why no arms and the man? Virgil’s Aeneid in Modern Popular Culture”, in Scripta Classica Israelica 37 (2018) 111-127.
    9. “Storm in a Teacup: Roman Comedy in Twenty-First Century Israel”, Didaskalia 8 (2011) 112–128 (http://www.didaskalia.net/issues/8/18/). 
    10. “Oceans 12 as Plautine Comedy”, Syllecta Classica 20 (2009) 135-170. 
    11. “‘Seeing is believing’: The Miles Gloriosus as an Exercise in Self-Conscious Illusion” Mnemosyne 60 (2007) 407-426.
    12. “Epidicus mihi fuit magister : Structure and Metatheatricality in Plautus' Epidicus”, Scholia 15 (2006) 35-52. 
    13. “A Calculated Comedy of Errors: the Structure of Plautus’ Menaechmi”, Syllecta Classica 16 (2005) 31-59. 
    14.  “Amici et sodales: An examination of a double motif in Plautus”, Mnemosyne 56 (2003) 164-193. 

    ביקורת ספרים

    1. Review of: Nelson, Claudia and Anne Morey, Topologies of the Classical World in Children’s Fiction: Palimpsests, Maps, and Fractals (Classical presences. Oxford; New York: Oxford University Press, 2019) forthcoming in BMCR (October 2020).
    2. Review of: Thomas E. Jenkins, Antiquity Now (Cambridge University Press, 2015) in SCI 35 (2016) 156-8.
    3. Review of: Fiona Hobden and Amanda Wrigley, Ancient Greece on British Television (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018) in BMCR (May 2019) https://bmcr.brynmawr.edu/2019/2019.05.34/
    4. Review of: Judith Evans Grubbs and Tim Parkin, The Oxford Handbook of Childhood and Education in the Ancient World (Oxford, 2013) in Classical Journal (4.6.2015).
    5. Review of: Maguire, Laurie, Helen of Troy: From Homer to Hollywood (Blackwell 2010), in International Journal of the Classical Tradition 18.3 (2011) 464-468.
    6. Review of: J. Henderson, Plautus, Asinaria, The One about the Asses (Wisconsin 2006), in Scholia 16 (2007) 31.
    7. Review of: Eduard Fraenkel (trr. Tomas Drevikovsky and Frances Muecke), Plautine Elements in Plautus (Plautinisches im Plautus) (Oxford 2007), in Scholia 16 (2007) 43.
    8. Review of: H.I. Flower (ed.), The Cambridge Companion to the Roman Republic (Cambridge 2004), Scripta Classica Israelica 25 (2006) 164-5.
       

    תאריך עדכון אחרון : 12/11/2024